středa 25. července 2012

RECENZE: HLAS NOŽE

Todd Hewitt je skoro muž. Celý svůj život strávil v malé osadě zvané Prentisstown, na planetě Nový Svět s ostatními muži. Starostou této osady je Pan Prentiss starší. Všechny ženy po příjezdu do Nového Světa zachvátila nemoc zvaná Hluk, které podlehly. Naopak všichni muži mohou "díky" Hluku slyšet všechny své myšlenky, i ve spánku. Ale pozor. Nejen muži slyší své myšlenky. V Novém světě s vámi můžou komunikovat i zvířata. Některé jsou obzvlášť hloupé, například Ovce, které ve svých myšlenkách neříkají nic jiného než "Ovce, Ovce..". V Novém Světě trvá jeden rok 13 měsíců. Todd je nejmladší ze všech, protože je mu teprve 12 let a 12 měsíců a proto si ještě nemůže říkat muž. Je posledním chlapcem ve vesnici takže je poměrně osamělý. Každý ho stále bere jako chlapce, i kluci, kteří jsou jen o pár měsíců starší než on a dřív se spolu normálně bavili. Nemůže se dočkat, až dovrší 13 měsíc a až se stane mužem. Jenže, pořád je to ještě měsíc. Aby nebyl tak sám, obdarovali jej jeho náhradní "rodiče" Cillian a Ben, poměrně dotěrným společníkem. Psem. Manchee, který ve svých myšlenkách nemyslí na nic normálního, protože je to pes, žije s Toddem celkem normální život až do chvíle, kdy Todd v lese potká něco, co ho z Prentisstownu donutí utéct.

Příběh Todda a jeho psa Mancheeho, jsem si zamilovala hned. Knížka vás dokáže pohltit a máte problém se od ní odtrhnout. Pořád se v ní něco děje a nemůžete dopředu předvídat, co se stane. V některých částech mi až běhal mráz po zádech. Sledujete, jak Todd odchází z Prentisstownu a poznává další místa. Pomalu se dozvídá, že všechno, co mu až do této chvíle všichni tloukli do hlavy, nemusí být zase až tak úplně pravda.

Kniha je rozdělena na 6. částí a každá část je něčím výjimečná. Přiznám se, že jsem měla problém pokračovat po konci 5 části, ale nakonec jsem to rozdýchala. Rozdělení do částí jsem uvítala i z druhého důvodu. Velice často ztrácím záložky, nebo aspoň něco, co by jako záložka mělo sloužit. Proto, když jsem chtěla pokračovat v četbě a chyběla mi záložka, jednoduše jsem věděla, ve které části budu asi hledat.

Kniha vás donutí přemýšlet. Postupně hltáte stránku po stránce aby jste zjistili, jak to nakonec dopadne. A když už se zdá, že kniha bude končit, Patrick Ness vás znovu a znovu překvapí něčím, s čím jste určitě nepočítali. Ze začátku jsem se snažila děj předvídat, ale asi při 5 špatném pokusu jsem se přestala snažit. Místo toho jsem byla napnutá jak pružina a mráz mi běhal po zádech. Nikdy bych nečekala, že se mi kniha dokáže zalézt pod kůži, ale je to pravda. Hlas nože je něco, o čem jsem hodně dlouho přemýšlela. Slovo Prentisstown a jméno Todd Hewitt, mě doprovázeli při nejrůznějších dovednostech. Dokonce i v práci nebo ve spaní.

Když si zvyknete na styl, jakým Patrick knihu napsal a přestanete řešit, že je v knize sem tam něco nespisovně, dostanete se do stavu, kdy knihu začnete OPRAVDU hltat. Lidé z vesnice či malých osad totiž spisovně moc nemluví a i Todd je celkem češtin.

Co se mi na knize ještě libí, je zpracování. Dokonalé, nervy drásající až do konce. Prostě bomba. Další plus je za to, jak autor vystihl myšlenky zvířat. Mancheeho myšlení jsem totiž velice často porovnávala se svými čtyřnohými miláčky.

A co bych měla vytknout? Víte, že sama nevím? Kdybych napsala, že je to ta napínavost, která vás nutí knihu hltat až do konce, byla bych blázen. Kniha je podle mě dokonalá. Určitě ta nejlepší, kterou jsem za poslední dobu četla a nevěděla jsem, co od ní mohu očekávat. Opravdu vás dostane. Na stole mi leží i druhý díl, na který se MOC těším avšak, bojím se toho, co v knize bude. Na druhou stranu mi nervy drásá jenom to, že jsem ji ještě neotevřela a nepotopila jsem do světa Todda Hewitta.

star star star star star
Název: Chaos: Hlas nože || Série: Chaos || Autor: Patrick Ness || Rok vydání: 2011 || Žánr: Sci-fi, Dystopie || Nakladatelství: Jota