pondělí 14. října 2013

RECENZE - SERAFÍNA; PŘÍBĚH DRAKŮ

Příběh začíná v královském paláci, ve kterém si Serafína splnila svůj sen – chtěla se věnovat hudbě. Vyhrála konkurz na postu pomocné učitelky a pomáhá Viridiovi, dvornímu skladateli, s nelehkými úkoly. Viridie trpí pakostnicí, tudíž skoro všechno musí Serafína zvládnout sama. Je to bystrá a rozumná dáma, která úkoly zvládá s nadhledem a grácií. Jenom je trochu jiná. S nikým se nepřátelí, je uzavřená a není moc hovorná. Otec ji varoval, aby se neukazovala na veřejnosti a nepoutala na sebe a svoje malé tajemství pozornost, jenže když zahraje na pohřbu prince Rufuse, kterého někdo zavraždil, všechno nabere rychlý spád a Fína je vtažena do dění v hradu. Její hudba je omamná a každý si ji již pamatuje.

Serafína je skvělá postava. Snaží se být čestná a hlavně nebýt pro nikoho přítěží. Ve světě lidí se snaží být co nejvíce neviditelná, ale přesně tohle se ji nepovede a je vtažena do velkého koloběhu lží a podvodů. Na jednu stranu se z ní stala společenská osobnost, která krásně hraje na spinet a další hudební nástroje, ale na stranu druhou, ji stojí velké úsilí, udržet si od ostatních odstup . Serafína není ale obyčejná. Má v hlavě cosi, říká tomu Snová zahrada, do které každý den před spaním chodí a navštěvuje svoje „příšerky“. Ze začátku jsem nechápala a nechápala jsem asi tak do poloviny příběhu, ale autorka všechno hezky zakombinovala do sebe a mě se jen těžko věří, že je to její první kniha, Je totiž úžasná a prostě skvělá. I když se mi to v průběhu čtení nechtělo věřit, uvědomila jsem si jak je tento příběh skvělý, až když jsem jej dočetla.

Kromě Serafíny, jsem si velice oblíbila postavu nemanželského prince Luciana Kiggse, který byl již od prvního setkání s Fínou velice sympatický. A jeho sympatie k němu nepoklesly ani během příběhu. Naopak. Ani princezna Glisselda není špatná postava. Čekala jsem nějakou vyfiknutou, rozmazlenou princezničku, ale velmi mile mě překvapila.

Autorka se však moc nerozepsala o vzhledu postav. Sem tam jsem postřehla, že někdo má velké a hnědé oči, někdo je zase blonďák, ale nijak zvlášť mi to nevadilo. Většinu postav jsem si převedla do své vlastní fantasie. Jak se příběh rozvíjel, rozvíjely se s nimi i postavy v mé hlavě. Někdo byl tlustý někdo hubený a tak dále… Jistě to znáte. Postav v knize je opravdu dostatek a já nemám v úmyslu vám tady vypisovat všechny, ale ráda bych zmínila třeba Fínina učitele Ormu, dámu Okru Karmínovou nebo třeba hraběte Josefa z Aspigu.

A když jsem se dostala k těm národům, jako je třeba Aspig, je něco, co jsem v knize velice nutně hledala avšak, nic jsem nenašla. Ano, je to mapa. Mapy mám ráda a myslím, že v této knize, by mapa krásně vynikla. Když můžou být vzadu vysvětlivky a seznam postav, nevím, proč zde také není mapa? Opravdu bych to ocenila. A co se vysvětlivek týká, velice dobře posloužili svému účelu. Asi prvních 100 stran jsem byla totiž hrozně zmatená a do vysvětlivek a seznamu postav nakukovala, jak jen to šlo. Potom jsem si ale zvykla, některá jména jsem si pamatovala a taktéž i často používaná cizí slova.
Slovníček se vždycky hodí a já se jednou nebo dvakrát přistihla, že hledám ve slovníčku slovo, která tam není! Nakonec se vše vysvětlilo v popisu příběhu, kde jsem našla, co jsem hledala.

Ráda bych se vyjádřila i k obálkám. K té české i k originální. Líbí se mi obě dvě a to hodně. Naše česká vyzývá čtenáře ke čtení postavou s havraními vlasy na obálce a lehce mi přilnula k srdci. Její pronikavé oči a drak za ní, to je prostě nádhera. Měla by znázorňovat hlavní postavu, protože podle popisu Serafíny by to klidně mohla Fína být a já bych se nezlobila. Naopak jí to moc sluší. Naproti tomu originální obálka je úplně jiná, ale také moc hezká. Přesně vystihuje tu atmosféru, kterou jsem z celého příběhu cítila. To klasické, středověké městečko s kamenným hradem.

Příběh, ač je rozepsaný na 352 stranách, plyne rychle a odhaluje svět tak, jak jej vidí Serafína. Svět mezi lidmi a draky, který je propletený malou detektivní zápletkou a okořeněný lehkou romantikou. I přesto je to krásné fantasy, takové, které ještě nikdo nesepsal, prostě velká část se zaměřila i na hudbu. Jak už jsem se několikrát zmínila, kniha je to úžasná, originální a naprosto skvělá. Nemám co víc k tomu dodat.
star starstar starstar
Název: Serafína || Autor: Rachel Hartman || Rok vydání: 2013 || Žánr: Fantasy || Nakladatelství: Fragment