pondělí 26. května 2014

RECENZE: MASO OD ŠIBENICE

Být v nesprávný čas na nesprávném místě je mnohdy hodně špatné. Pokud ale žijete ve středověku a jste obviněni ze čtyřnásobné vraždy, je to ještě horší. Takové „štěstí“ potkalo tuláka Matěje. Před šibenicí jej zachrání tajemný baron z Kornelu, nejkrutější pán v zemi, u kterého musí výměnou za svůj život, vykonávat jistý druh služby. A nejen tak ledajakou. Ze začátku se Matěj aktivně zapojuje a úkoly barona plní nad očekávání dobře. Užívá si svobody a možnosti zažít dobrodružství. Když však jednoho dne prozře, uvědomí si, že život na kornelském hradě není pro něj. Zatouží po lepším životě, jenže jakékoliv baronovo neuposlechnutí, se tvrdě trestá.

Matěj působí jako náš Český Honza, který se vydal na vandr, jenže je to tulák. Přišel odnikud a doufá v lepší zítřky. Má dobré srdce a teď se po něm chce, aby plnil nemilosrdné úkoly barona z Kornelu. Baron tak z Matěje udělá chladnokrevného vraha, který si i přesto všechno, zachovává to čestné srdce. Charaktery postav nejsou moc promyšlené, tudíž některým čtenáři uvěří a některým zase ne.

Maso od šibenice na mě působilo jako jakýsi pokus o napsání fantasy. Něco jako: vraž tam dvě vejce, jablko, salám, čokoládu a sýr… Příběh sám o sobě je hodně jednoduchý. Věty jsou krátké a zřídka kdy se povede, že jsou rozvinutější. Sám pojem Středověk, je zde jen jakási záminka, kulisa. Příběhu chybí to, co většina fantasy knih má; atmosféru sálající ze stránek knihy. Naopak, mnohdy to vypadalo, jakoby autor psal další scénář. Na chvíli odběhl od psaní scénáře kriminálky Anděl a místo toho přesedlal na fantasy. Moc tomu nepřidávalo ani časté tři hvězdičky, které oddělovali děj a místy byly úplně zbytečné.

Co mi na celém Matějově příběhu vadilo nejvíce, byl vypravěč a jeho „schopnosti“ zachraňovat a všemožně Matěje omlouvat nebo pomáhat mu. Scény, kdy už se zdá, že je postava mrtvá, ale najednou ožije, řekne svá poslední slova (velice přínosná pro Matějovu situaci, takže mu zase pomůže) a rázem zhyne.

Také slovo jako miss středověk, nebo momenty kdy autor poukazuje na to, jak by to vypadalo ve filmu, mi nepřišli k chuti. Ani fakt, že se autor za každou cenu snažil dokázat, jak umí popsat krvavé scény a že se jich knize ukázalo dostatek (nu, na každé stránce minimálně jedna) na mě nezapůsobilo. Bylo to stereotypní a v druhé polovině knihy až otravné.

Otravné taky bylo zdlouhavé popisování toho, jak Matěj někoho někde uvázal za nohu nebo ruku (nebo obojí) a celý popis byl roztažený na stránku nebo i dvě. Mnohdy jsem jen mechanicky četla, než abych vnímala děj. Ten byl totiž, řekněme, lehce splachovací a k dočtení jsem se musela hodně, hodně nutit. Bohudík, že je tento příběh rozepsán ani ne na 200 stránkách a má velká písmenka. Předposlední čtvrtina byla totiž sama o sobě trapná a jsem ráda, že už to mám za sebou. Vážně.

Takže, pokud máte rádi fantasy, jako je Hra o trůny a další světově proslulé literární perličky, tohle raději ani nečtěte. Chybí tomu ten nádech něčeho víc. Nemá to ten um a ani spád. Mladším jedincům, kteří začínají se čtením, by se to líbit mohlo. Tady je však otázka, jak moc mladé děti by si to mohli přečíst, aby pochopili oč v knize jde a aby neměli noční můry díky krvavým scénám, které by na ně mohly zapůsobit.

Co víc? Příště si dvakrát rozmyslím, jestli půjdu do fantasy knihy od českého autora (ještě jedna na mě čeká a asi ještě dlouho čekat bude), byť jsem za tenhle kousek dala jenom 45,- takže mě to zase nemrzí tolik, jako kdybych za ni dala plnou cenu.
S klidným svědomím dám knize jen 1 hvězdičku, protože víc ode mě prostě nedostane. Nezaslouží si to.
star star_empty star_emptystar_empty star_empty
Název: Maso od šibenice || Autor: Patr Hudský || Rok vydání: 2013 || Žánr: Fantasy, Dark fantasy || Nakladatelství: Deus