středa 25. června 2014

RECENZE: HOBIT ANEB CESTA TAM A ZASE ZPÁTKY

_MG_0098
Příběh Bilba Pytlíka, hobita z Kraje, žijícího v Dně pytle, myslím, všichni dobře znáte. A pokud ne, pokud jste tento skvěle pohádkový příběh doposud nečetli ( nebo ještě neviděli nové filmové zpracování, jenž nemá na kontě nikdo jiný než Petr Jackson, a jehož třetí část by měla mít premiéru 11. prosince 2014) , dovolte mi tedy vás na onu knihu jak se patří čtenářsky navnadit.

Bibo je typickým představitelem hobita. Má rád dobré jídlo a pití, které si mimochodem dopřává v pravidelných intervalech – snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, druhá večeře – má rád klid, spořádaný život a také svou dýmku. Jeho velké dobrodružství však započne jednoho jarního dne, kdy si Bilbo zapálí po snídani dýmku před domem na lavičce a potká Gandalfa. V ten okamžik, kdy si prohodí pár slov a vět, se spouští nečekaný koloběh a Bilbo se zaplétá do (pro něj) neočekávaného dobrodružství.

Mocný čaroděj totiž hledá posledního člena pro výpravu s trpaslíky a Bilbo mu padl do rány. Je malý, tichý a je v něm toho mnohem víc, než je na první pohled zřejmé – ideální lupič, jak mu poté Gandalf před trpaslíky oznámí. A tak chudákovi malému hobitovi, nezbude nic jiného, než se na výpravu s trpaslíky vydat. Pokud se totiž vrátí, čeká jej – podle dohody – odměna v podobě jedné čtrnáctiny z pokladu, pro který se trpaslíci vydali. A který hlídá velký zlý drak Šmak. Během svého dobrodružství Bilbo několikrát vytáhne své přátelé trpaslíky z pořádných šlamastik a když se vrací zpátky domů, už to není ten hobit, který zapomněl na kapesník a odcházel ze svého obydlí celý nesvůj. Nýbrž Hobit s velkým H.
Děj příběhu je sice jednoduchý, to ano - jak už název knihu napovídá, cesta tam a zase zpátky, neboli z bodu A, se dostáváme pomalu ale jistě do bodu B a pak zase zpátky do bodu A - ale i přesto si Hobita oblíbilo statisíc čtenářů. Je to více pohádka, než příběh pro dospívající a dospělé, ale to vůbec nevadí. Má své vlastní kouzlo fantasy světa, který si Tolkien vymyslel. I přesto, že Hobit není Pán prstenů, kterého nadevše miluji, i přesto všechno má u mě i Hobit své malé místečko. Zamilovala jsem se do něj, jakožto i do dalších autorových příběhů a povídek a přesto každý milují jinak. Protože každý jinak chutná. A jak mi tedy chutná Hobit? Po zelené barvě a vůni trávy v Kraji, po vousech Thorinových trpaslíků, po Gandalfově vyfukování kouřových kroužků a vůni tabáku, ale i po Glumově šišlavé řeči.

V příběhu i v postavách se člověk dobře orientuje. Vyskytuje se jich tam spousta, ale neměli by jste mít problém, vyjma trpaslíků, kteří mi od začátku do konce dělali problémy.

_MG_0104
Kniha je barvitě popsána a některé popisy jsou zdlouhavé a čtenářům, kteří na to nejsou zvyklí, se může stát, že knihu odloží. Osobně jsem se zasekla u popisu cesty přes Temný hvozd, ale zatnula jsem zuby a četla dál. Ono ani taky nic jiného dělat nejde. Jenom číst, číst, číst a číst. Přesto všechno, však děj neoznačím za zdlouhavý, táhnoucí se nebo nudný. Ne. Je originální a osobitý. S vytříbeným jazykem, kterým jsou okořeněny všechny autorovy díla. Knize a příběhu to tak přidává na autentičnosti, stejně jako kreslené mapy na předsádkách a ilustrace uvnitř knihy.

Takže to nějak shrnu. Je to pohádkový příběh s fantasy prvky. S originálním námětem i provedením. Není to jako Hra o trůny, kde Martin vyvraždí skoro všechny postavy. Je to klasika. Je zde spousta postav, ale dobře se zorientujete. Je zde mnoho, mnoho popisů a popisování krajiny, ale mě to přišlo velmi relaxační. I když, určitě se najdou lidé, co nemusí popisy přírody, ale mají mnohem radši akční a krvavé příběhy. O tom hobit bohužel (nebo bohudík není).
Hobit udal tempo ve fantasy literatuře, od které se mnozí odráželi a přiznejme si to, někteří se odráží do teď. I sám autor na něj později navázal svým nejslavnějším, epickým dílem, Pánem prstenů.

star star star star star
Název: Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky || Autor: J. R. R. Tolkien || Rok vydání: 1994 || Žánr: Fantasy || Nakladatelství: Mladá fronta