RECENZE: NAPŮL ZLÝ

října 20, 2014

IMG_6952 kopie

Nathan je synem Bílé čarodějnice a Černého čaroděje. Ve světě, ve kterém se tento příběh odehrává, je být napůl bílý a napůl černý něco neslýchaného a tak to nemá náš hrdina vůbec snadné. Otce nikdy neviděl, protože je černý a musí se skrývat po celé Anglii před lovci bílých čarodějnic. Matka zemřela, když byl malý. Nathan má tři nevlastní sourozence a babičku, která se o ně stará. Ze začátku se zdá být všechno v pořádku. Nathan pravidelně dochází na „kontroly“ a i když z toho všeho není moc nadšený, žije více méně normální život. Chodí do školy, moc nemluví a pozná krásnou dívku. A ano, zamiluje se do ní. A ano, ona je původem Bílá čarodějnice a ano, tím se všechno zkomplikuje…
Nathana chytnou a nechovají se k němu moc hezky. Je to vlastně pokusný „králík“. Jenže on potřebuje tři dary ke svým sedmnáctinám, jinak bude zle. Je ve velkém maléru. Podaří se mu se z toho všeho dostat? A získat tři dary?
Musím se přiznat. Ze začátku jsem byla zmatená. Hodně zmatená. Nevěděla jsem, co si o tom myslet. Nedávalo mi to smysl. Bílé a Černé čarodějnice? A o co tam jako jde? Ale jak jsem četla dál a dál, pomalu jsem chápala. Pochopila jsem, že Černí nemají rádi Bílé a naopak. Světu vládnou Bílý, kteří se snaží dostat Černé. A pak je tady Nathan. Půl napůl. Jak se tak dostává do nejrůznějších životních situací a problémů, zjišťuje co a jak. Největší dojem na mě udělala asi jeho nevlastní sestra Rebeka. Rebeka, která ho od malička nesnášela… A pak jeho bratr Arran a cit pro jemnost. Dva protiklady. Z dalších postav je to třeba Analise a to je, řekněme, asi všechno. I když je zde postav spousta, každá jiná a každá s jiným charakterem, jsou takové nevýrazné.

Autorka zařadila příběh do Anglie, ale dokud nepřišel dopis z rady Bílých čarodějnic, nějak jsem nebrala v potaz, kde se vlastně příběh odehrává. Později tu byli nějaké narážky na Wales a přírodu, ale chyběl mi nějaký pořádný popis. Nathan pořád někam cestoval a to bylo více méně dosti únavné. Pořád jsem si říkala, jak je možné, že je to na nějakých 360 stránkách a tak strašně se to vleče. 200 stran by stačilo bohatě.

Co mi na knize vadilo? Nedělala jsem to záměrně, ale občas jsem ji srovnávala s Kronikou prokletých zaklínačů, i když jsou to na první pohled knihy úplně odlišné. Prostě mi v jistých částech tento příběh Prokleté zaklínače připomínal, i když, ty si tak úplně nepamatuji.
Vadilo mi chování hlavního hrdiny. Jeho dětinskost a naivnost, stejně tak jako chování lovců, kteří se chovali až moc neopatrně. Všechno to šlo Nathanovi moc snadno. Nikdo mu moc v ničem nebránil, takže všechny ty pokusy o útěk a přežití, byli prostě moc snadné. Lovci, na to, jak je autorka popsala jako skvělé a výborně vycvičené, ve své funkci naprosto selhali. Asi jsem hrozný detailista, ale fakt mi to vadilo.

Vadilo mi, že se všichni označovali za Čarodějnice a nezáleželo na tom, jestli je to žena, či muž. I muže označovali jako čarodějnice, nikoliv jako čaroděje a to mi dosti pilo krev. Nevím, možná je to chyba překladatele a možná to tak má být, ale muž čarodějnice? To zní směšně. Taky se mi úplně nelíbil styl, jakým autorka psala, nebyl úplně šálek mé kávy. Jak se prolínalo vypravování. Chvilku tak a potom zase jinak. Rušilo mě to.

A poslední rýpanec patří korektuře. Sem tam chybělo písmenko, sem tam slovo nedávalo smysl a sem tam byla gramatická chybka. Chápu, může to jednou, dvakrát ujet, ale tolikrát? Vážně?
Všichni knihu vychvalovali až do nebes. Propagace na ni byla všude. Chápu, marketing. Osobně bych si ji nekoupila a ani jsem nad koupí neuvažovala, ale co čert nechtěl, ona si ji koupila sestra. A to ne hned, jak vyšla. Až teď. Já trochu vychladla, přečetla jsem si anotaci a to je moc nečtu, ale tady jsem udělala výjimku. Sice to nebyla tak úplně anotace, ale… taky mě nalákala obálka a chuť si zase něco přečíst. Protože, co si má člověk představit pod pojmem bílá a černá čarodějnice?
No, ale myslím, že si na delší dobu budu hledat jinak zařazené, žánrové knihy… Možná jsem na young adult už moc stará. Možná… Kdo ví… Mladším by se to ale líbit mohlo.

star star star_empty star_emptystar_empty
Název: Half bad; napů zlý ||Série: Napůl živý || Autor: Sally Green || Rok vydání: 2014 || Žánr: YA|| Nakladatelství: Yoli