čtvrtek 23. července 2015

RECENZE: GALGAD

IMG_3268

Galgad je nejstarším strážcem Země, který vládne ohni, vodě i větru. Po dlouhém spánku, kdy nerušeně spal ve svém Dubu, aby opět nastolil pořádek. Protože země se změnila. Něco ji narušuje. Něco není v pořádku. Lesy už nejsou takové, jak si je pamatoval, zvířata jsou mnohem více nedůvěřivá a šelmy, jakoby se vytratily, nikdo neví kam. Křehký koloběh života je narušen a před strážcem z Gathary, stojí nelehký úkol. Přijít všem těmto divným věcem na kloub. Seznamuje se s novou rasou – s lidmi a zjišťuje, co jsou zač. Ž jsou lidé, kteří se o zemi starají a pečují o ni. Ale že jsou taky lidé, kteří všechno ničí a podmaňují si vše, co jim přijde do cesty. A tak pro strážce, začne nelehký úkol. Mezi lidmi kolují zvěsti o lidech z Jihu, kteří postupují po Zemi a zabírají si svobodné národy. Válka je na spadnutí a je už jenom málo svobodných národů. A tak začne boj na dvou frontách. Boj o přírodu i boj o svobodu.
Příběh Galgada, strážce Země, je pestrý, originální a má co nabídnout. Při čtení mi kolikrát přišlo, že jsem v lese s ním, neboť se autor nebál a na 230 stránkovém příběhu rozehrál něco kouzelného. Ergall si umí skvěle hrát se slovy a popisy přírody byly něco kouzelného. Jako bych tam byla, prožívala to všechno s hlavním hrdinou. Kolikrát jsem měla chuť vyrazit do lesa číst knihu tam, žel jsem ji četla nejvíce při cestování v autobuse. I tak jsem ale sem tam pokukovala po přírodě aspoň za sklem. S posledními 150 strany jsem vyrazila aspoň na zahradu do stínu jabloní a ve společností své tříčlenné psí smečky, jsem si připadala jako ve smečce vlčí. Úžasné!

Bylo vidět, že má autor přírodu opravdu rád, že se umí dívat na svět a ví, o čem píše. Celý příběh je totiž něco nového. Kdyby to měla říct jako laik, řekla bych, že je to něco jako ekologické fantasy. Poukazuje na to, jak se lidé chovají k Zemi. Že stačí málo a může vyhynout spousta tvorů, což povede k narušení koloběhu života a dalším přírodním zkázám. Tohle je určitě téma k zamyšlení a není špatné se o tom zamýšlet při čtení fantasy. Protože buďme upřímní, stačí málo a může se toho dost pokazit i tady. Ekologické katastrofy, moře plné odpadků. Zamysleme se trochu, za chvíli nebude z přírody nic víc, než pustá pláň bez ničeho.

IMG_8722

Kniha je protkána poutem mezi člověkem a zvířaty. Poukazuje na křehkost a harmonii, kterou zle tak snadno narušit. Také by se mi líbilo být doprovázena vlky, žel, v Česku už žádní nejsou (vyjma těch ze Zoo), krom těch, co si k nám občas skočí ze slovenských nebo polských hranic. Jsou to uctihodná stvoření a člověk by se toho od nich mohl tolik učit.

Bylo krásné pozorovat, jak se autorův styl pomalu mění. Jak se nebojí rozepisovat a jak zabíhá do detailů. A i když mi kolikrát sáhodlouhé popisy čehokoliv vadí, tady mi to nevadilo. Pozitivně hodnotím originální názvy měst, bohů, míst, a jmen lidí. Co se postav týká, občas jsem se v nich ztrácela. Bylo jich strašně moc a až na pár adeptů, kteří byli o něco více popsáni, byl zbytek jako šedé nevýrazné myšky.

Ergall je česky píšící autor, který svou knihu vydal samo nákladem pod pseudonymem, protože se všichni báli mu knihu vydat. Musím říct, že v životě stojí za to riskovat a že tady by se jim ten risk opravdu vyplatil. Je to sice něco nového, ale má to takový potenciál, že opravdu nechápu, že ji nikdo nevydal. Na druhou stranu, je to krásné, když se plní sny a kniha vyšla alespoň samo nákladem. Pro nás ostatní píšící, je to skvělou motivací k tomu, taky něco vydat, protože je vidět, že to jde. Musí se jen chtít.

Kniha je první ze série příběhů, takže se můžeme těšit na další pokračování, tohoto talentovaného autora.

Není mnoho českých autorů, píšící fantasy, kterým jsem zatím dala šanci, ale po přečtení tohoto příběhu, bych jim měla dávat šancí více. Protože se ukazuje, že i oni mají co nabídnout.

star star star star star