neděle 16. července 2017

RECENZE: VOLÁNÍ NETVORA - PATRICK NESS

Connor je svým způsobem normální kluk až na to, že to nemá v životě zrovna jednoduché. Maminka je hodně nemocná, tatínek žije daleko předaleko a babička jej neustále diriguje. Ani se spolužáky to nemá nejjednodušší, protože ho šikanují. V neposlední řadě se rozhádá se svou kamarádkou a nakonec, nakonec je tady Netvor. Netvor je starý strom, tis, který chlapce po večerech navštěvuje a vypráví mu tři staré a moudré příběhy. Příběhy o tom, že ne vždy je všechno takové, jak to na první pohled vypadá. Požaduje však za to na oplátku od Conorra, aby mu povyprávěl příběh čtvrtý.  A není to jen tak obyčejný příběh. Je to příběh o děsivé pravdě, které se musí postavit čelem. Zvládne to?

Před nedávnem tato kniha oblétla knižní blogosféru. To jsem postřehla i já, člověk, který už více než rok o knihách nenapsal ani čárku. Musím říct, že recenze jsem nečetla. Postřehla jsem ale, že podle knihy byl natočený stejnojmenný film, na který jsem se podívala někdy v únoru (ještě dříve než jsem přečetla knihu! Vážně, opravdu, já vím, jde to se mnou z kopce!) a až poté jsem knihu četla. Díky filmu jsem zjistila, že se nejedná přímo o pohádku, jak jsem si až do té doby myslela. Kniha mi totiž v poličce ležela alespoň 3 roky, než nastal její čas a já ji doopravdy otevřela.

Teňoučká knížka se silným příběhem. Tak by se taky dala popsat kniha, kterou jsem přečetla v únoru tohoto roku. Až do teď jsem o ní totiž nebyla schopna napsat. Nic. I když jsem se třeba pokusila, nikdy jsem to nedotáhla, nešlo to. Příběh byl velmi silný a v mém životě se seběhly podobné situace hned dvakrát. Věřte mi, byla bych radši, kdybych mohla říct, že je všechno v pořádku, ale není. Nikdy už nic nebude jako dřív a jednou si tím projde každý. Ale život a čas plyne dál, časem člověk otupí a nějak to skousne.  Je to prostě život.

Přes začátek, u kterého moc nevíte co čekat, zjistíte, že je to vlastně silná knížka. Silná ve formě příběhu, emocí, pravdivosti i krutosti. Sám netvor, který Conorra navštěvuje, působí moudrým dojmem a je skvělým vypravěčem. Aby taky ne, když je to starý, prastarý strom.
Provádí Connora jistými životními fázemi a i když si to sám Connor neuvědomuje, Netvor jej připravuje na to, co přijde. Na pravdu. Ukazuje mu, že ne všechno zlato se třpytí a také to, že jeho největší nepřítelem je strach.Celému příběhu dodávají na jedinečnosti i krásně děsivé ilustrace, nad kterými jsem se několikrát pozastavila zkoumala, jak je asi Jim Kaye vytvořil. Jsou totiž ve většině případů temné a černé jako noc. Jen místy se mihne něco bílého a to je právě to, co tento smutný příběh potřeboval.

Postava hlavního hrdiny odpovídá věku. Občas udělá nepochopitelnou věc a spoustu věcí by nejraději přehlížel a dělal, že se nedějí. Na veřejnosti tak alespoň vystupuje, ale když je doma, ví, že to tak nejde. Snaží se utéci před tím, co ho trápí,  například kreslením a v duchu věří tomu, že to bude zase dobré, ale dohání ho to mnohem rychleji než by čekal. Docela mu rozumím.

Když jsem před nedávnem dočítala knihu Hlas nože na re-reading po 5 letech od stejného autora, vůbec jsem se neztotožnila se stylem, jakým napsal tuto knihu. Ne, že by se mi nelíbila jedna nebo druhá, to na mysli nemám. Myslím tím, že sérii Chaos napsal v ich formě z pohledu mladíka, vesničana a farmáře. Volání netvora napsal v er formě a úplně jinak. Obojí je poutavé a své. U obou knih jsem přesvědčená o tom, že Patrick Ness prostě umí psát poutavě a s ležérností mu vlastní. Musím také ale podotknout, že Siobhan Dowhdová, je autorka námětu knihy o Netvorovy. Bohužel však knihu nestihla napsat. Proto se příběhu zhostil právě Patrick Ness.

Brečela jsem? Ano.
Nebojte, vy budete jednou taky.

star star star star star